נושא השיעור: סוגי מנהיגים ודרכי פעולתם
מטרות השיעור:
התלמידים יכירו את המאפיינים ודרכי הפעולה של סוגי מנהיגים שונים כמו מנהיג אוטוריטרי, מנהיג דמוקרטי, מנהיג משרת ועוד.
התלמידים יבינו שאין מנהיגות "נכונה" אחת ושלכל סוג מנהיג יש יתרונות וחסרונות בהתאם למצב.
התלמידים יחשבו על סגנון המנהיגות המתאים להם ויפתחו מודעות למנהיגות אישית.
מהלך השיעור:
פתיחה - סבב קצר בו התלמידים מתבקשים לחשוב על מנהיג\ה שהם מעריצים ולשתף בתכונה\פעולה אחת שלו\ה שהם מעריכים.
הצגת הנושא - המורה מציג\ה בקצרה את נושא השיעור ומטרותיו.
הרצאה קצרה על סוגי מנהיגים - המורה מציג\ה בקצרה את המאפיינים של 3-4 סוגי מנהיגים מרכזיים כמו אוטוריטרי, דמוקרטי, משרת וכד'.
פעילות קבוצתית - התלמידים מתחלקים לקבוצות קטנות. כל קבוצה בוחרת סוג מנהיג אחד ומכינה הצגה קצרה של מצב בו סוג מנהיג זה יהיה היעיל ביותר.
שיתוף - כל קבוצה מציגה בפני הכיתה. לאחר כל הצגה נערך דיון קצר על יתרונות וחסרונות סוג המנהיג באותו מצב.
סיכום ומשוב - סיכום קצר של עיקרי השיעור והמסקנות. משוב מהתלמידים: מה למדו, איזה סוג מנהיגה מתאים להם.
מטלה לבית - התלמידים מתבקשים לכתוב חיבור קצר על סגנון המנהיגות שהם חושבים שמתאים להם, תוך הסבר מדוע בחרו בו.
הצעה לטקסט קצר למצגת על סוגי מנהיגים:
שקוף 1 - מנהיג אוטוריטרי המנהיג קובע את המדיניות ומנחה את הצוות. קבלת ההחלטות באופן בלעדי על ידו. יתרונות - יעילות ומהירות ביישום החלטות. חסרונות - חוסר שיתוף הצוות.
שקוף 2 - מנהיג דמוקרטימערב את הצוות בקבלת החלטות ומנהל דיון פתוח. יתרונות - מחויבות ומעורבות הצוות. חסרונות - תהליך איטי יותר של קבלת החלטות.
שקוף 3 - מנהיג משרת משרת את הצוות ומסייע להם להגשים את מטרותיהם. יתרונות - מעצים את הצוות. חסרונות - עלול להיתפס כחלש.
שקוף 4 - מנהיג מאמן מאמן את הצוות ומפתח את יכולותיהם. יתרונות - מקדם צמיחה אישית. חסרונות - דורש השקעת זמן רבה.
שקוף 5 - מנהיג חדשני יוזם רעיונות חדשים ומוביל שינויים. יתרונות - מקדם יצירתיות וחדשנות. חסרונות - סיכון גבוה יותר.
שקוף 6 - סיכום אין סגנון מנהיגות אחד מושלם לכל מצב. חשוב להתאים את סגנון המנהיגות למטרות, לצוות ולסביבה הארגונית.
---הוספת דמויות היסטוריות כדוגמה לכל סוג מנהיג:
שקוף 1 - מנהיג אוטוריטרי דוגמה: יוליוס קיסר
שקוף 2 - מנהיג דמוקרטי דוגמה: וינסטון צ'רצ'יל
שקוף 3 - מנהיג משרת דוגמה: מרטין לותר קינג
שקוף 4 - מנהיג מאמן דוגמה: נלסון מנדלה
שקוף 5 - מנהיג חדשני דוגמה: סטיב ג'ובס
שקוף 6 - סיכום אין סגנון מנהיגות אחד מושלם לכל מצב. חשוב להתאים את סגנון המנהיגות למטרות, לצוות ולסביבה הארגונית.
דוגמאות לסיטואציות חברתיות רלוונטיות לכיתה י"א והמנהיג המתאים להן:
ארגון מסיבת סוף השנה - מנהיג דמוקרטי שיערב את הכיתה בקבלת החלטות
הפגנת מחאה חברתית/סביבתית - מנהיג משרת שיעורר השראה וינהיג מתוך ערכים
קבוצת לימוד לבחינה חשובה - מנהיג מאמן שיסייע בפיתוח היכולות של התלמידים
הקמת מיזם חברתי חדשני - מנהיג חדשני שינהיג חשיבה יצירתית
נבחרת ספורט שמתמודדת באליפות - מנהיג אוטוריטרי שיוביל ליעד ביעילות
ועד כיתה שצריך לארגן אירוע - מנהיג דמוקרטי שירתם את הכיתה למשימה
קבוצת תלמידים עם בעיות משמעת - מנהיג אוטוריטרי שייצור מסגרת ברורה
קבוצת דיון על נושא רגיש - מנהיג משרת שיעודד שיח פתוח וכבוד הדדי
מקום חיבור טקסטואלי, אפשר לתת לתלמידים מטלה יצירתית יותר לבית:
ציור/קומיקס המתאר מנהיג על פי המאפיינים של אחד מסוגי המנהיגים שנלמדו. לצרף תיאור קצר של תכונות המנהיג.
סרטון קצר הממחיז מצב שבו אחד מסוגי המנהיגים נדרש לפעולה. לתאר בקול או בטקסט מהן תכונות המנהיג.
ראיון דמיוני עם מנהיג היסטורי/בדיוני מסוג מסוים. לשאול על תכונותיו כמנהיג ועל תהליך קבלת ההחלטות שלו.
כתיבת שיר/פזמון קצר המתאר את תכונותיו ופעולותיו של מנהיג מסוג מסוים.
יצירת כרזה/מודעה הקוראת למנהיג מסוג מסוים למצב נתון (לתאר תכונות).
כך התלמידים יכולים לבטא את ההבנה שלהם באופן יצירתי ומגוון.
הנחיות מפורטות לתלמידים עבור מטלת הבית היצירתית:
הנחיות למטלה:
בחרו אחד מסוגי המנהיגים שנלמדו בשיעור:
מנהיג אוטוריטרי
מנהיג דמוקרטי
מנהיג משרת
מנהיג מאמן
מנהיג חדשני
יצרו מודעה/כרזה הקוראת למנהיג מסוג זה לפעולה במצב מסוים.
על המודעה לכלול:
כותרת - קריאה למנהיג לפעולה
תמונה/איור המייצגת את סוג המנהיג
תיאור קצר של 2-3 תכונות מרכזיות של סוג המנהיג
הסבר קצר למה נדרש מנהיג זה במצב הנתון
הקפידו על:
התאמה לסוג המנהיג שנבחר
יצירתיות ומקוריות
בהירות המסר וקריאה נכונה למנהיג
בהצלחה!
댓글